با توجه به نامگذاری امسال به سال جهاد اقتصادی ، از آنجایی که یکی از مؤلفهای این موضوع توجه مسئولین  دولتی یا خصوصی به مشکلات اقتصادی کشور و تلاش و کوشش در راستای حل این مشکلات و جلوگیری از زیانهای اقتصادی می باشد . لیکن در شرایط فعلی در کلان شهرها علی الخصوص در تهران مسأله آلودگی هوا یکی از بحرانهای اساسی در مخاطره انداختن سلامتی جامعه است . از آنجایی که زیانهای اقتصادی ناشی از این موضوع برای کشور خیلی زیاد است اشاره به مرگ و میر ناشی از این موضوع و تعطیلات سال گذشته که بعلت آلودگی هوا بود . لذا توجه به این مهم برای هر بخش خصوصی یا دولتی لازم و ضروری می باشد.

در تهران با توجه به سهم تردد بالای موتور سیکلت ها و گزارشهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر میزان آلاینده های تولید شده از یک دستگاه موتور سیکلت 4 الی 5 برابر بیشتر از یک خودرو می باشد لیکن با توجه به سهم بالای تولید آلاینده ها توسط موتور سیکلت نسبت به خودروها ، راه کارهای جایگزین مناسب برای موتور سیکلتهای بنزینی بایستی در اولویت برنامه های مدیران شهری کلانشهرها قرار گیرد .

گزینه های جایگزین این موضوع موتورهای برقی ، دوچرخه های خودشارژ، دوچرخه های برقی و دوچرخه های شهری می باشد . بدیهی است برای انجام این فرآیند محیا کردن زیر ساخت ها لازم است این فرآیند شامل تدوین آیین نامه اجرائی در راستای همسان سازی اجرای درست این موضوع در شهرهای کشور، طرح تبدیل کارخانه های موتور سیکلت های بنزینی به برقی و ارائه تسهیلات به آنها، تدوین قوانین و مقررات این موضوع، تسهیلات و امتیازهای قائل شده از ناحیه متولیان و مدیران اجرائی در راستای توسعه این موضوع همراه با برنامه گسترش آن لازم و ضروری می باشد .

اولین کنفرانس بین المللی دوچرخه شهری بارویکرد معرفی اجرای سیستم ، اهمیت اجرای این موضوع در شهرها و بررسی چالشهای اجرائی آن برگزار می گردد . امید است با همت دستگاههای دولتی و خصوصی، مدیران و صنایع وابسته، این موضوع به شیوه درست در سطح کشور در حداقل زمان ممکن اجراء شود.

اصغر اسماعیلی کلالق

دبیر اولین کنفرانس بین المللی دوچرخه

 

منبع: دبیرخانه اولین کنفرانس بین المللی دوچرخه شهری