اگرچه عارضه پوكي استخوان در بين سالمندان شايع‌تر است اما گرايش به سوي الگوي زندگي مدرن و بي‌تحركي، نرخ ابتلا به اين عارضه را در سال‌هاي اخير در بين جوان‌ترها نيز افزايش داده است.

از آنجا كه در مورد اين بيماري‌ نيز مانند ساير امراض و بيماري‌ها، پيشگيري بهتر از درمان است لذا حقايقي كه در اين مقاله درباره عارضه پوكي استخوان عنوان شده بي‌ترديد به شما كمك مي‌كنند كه با انتخاب يك الگوي زندگي سالم‌تر حتي‌المقدور از بروز اين عارضه پيشگيري كنيد.

سايت اينترنتي «هلت مي آپ» در مقاله جديدي تحت عنوان «الفباي پوكي استخوان» به شرح مختصر اما مفيد اين حقايق پرداخته است؛

-‌ آيا شما هم به مصرف مكمل‌هاي كلسيم نياز داريد؟

اگر احساس مي‌كنيد كه دچار ضعف بنيه شده‌ايد و دائم در بدنتان احساس درد داريد به احتمال زياد زمان آن فرا رسيده كه با يك آزمايش، سطح كلسيم را در بدنتان چك كنيد چرا كه ممكن است دچار كمبود كلسيم شده باشيد. كلسيم يك ريزمغذي حياتي در بدن است كه به انقباض و انبساط عضلات كمك مي‌كند. همچنين رژيم غذايي غني از كلسيم براي داشتن استخوان‌ها، دندان‌ها و بافت‌هاي نرم سالم ضروري است. براي جبران كمبود كلسيم و مشكلات مرتبط با آن، معمولا قرص‌هاي مكمل كلسيم تجويز مي‌شود كه البته مصرف اين مكمل‌ها بايد زير نظر پزشك متخصص باشد.

-‌ بهترين ريزمغذي‌ها براي تقويت استخوان‌ها كدامند؟

دو ماده كليدي براي كمك به رشد و تقويت استخوان‌ها، كلسيم و فسفر هستند. علاوه بر اين دو ماده معدني مهم، مصرف ساير ويتامين‌ها، ريزمغذي‌ها، پروتئين‌ها و املاح معدني نيز به مقدار كمتر و در حد متعادل براي حفظ سلامت و تقويت استخوان‌ها ضروري هستند. براي دستيابي به اين هدف، داشتن برنامه غذايي مناسب در تمام گروه‌هاي سني حياتي است. توجه به اين نكته بويژه در زنان پس از رسيدن به سن 30 سالگي كه تراكم استخوان‌ها به تدريج كاهش مي‌يابد، بسيار حائز اهميت است.

-‌ ارتباط بين پوكي استخوان و يائسگي چيست؟

پوكي استخوان يك بيماري خاموش است كه در تمام نقاط جهان زنان را بيشتر از مردان گرفتار مي‌كند. اين بيماري به تضعيف استخوان‌ها و در نهايت شكستگي آنها مي‌انجامد. زنان در طول 5 سال نخست يائسگي 10 درصد از تراكم استخواني خود را از دست مي‌دهند و نكته هشداردهنده اين است كه اين تحليل استخواني، بدون هيچ علامت ابتدايي رخ مي‌دهد.

– درك مشكلات ناشي از عارضه پوكي استخوان و اهميت آگاهي از يك الگوي زندگي سالم:

شكستگي‌هاي استخواني ناشي از اين بيماري بسيار دردناك هستند و به كندي بهبود پيدا مي‌كنند و در برخي شرايط حادتر، اين شكستگي‌ها به ضعف دائمي استخوانها و مفاصل منجر مي‌شوند. علاوه بر اين، داروهايي كه براي درمان پوكي استخوان استفاده مي‌شوند اغلب با درد، واكنش‌هاي آلرژيك و مشكلات معده‌اي همراه هستند. از اين رو تنها راه موثر براي پيشگيري، دنبال كردن يك الگوي زندگي پرتحرك، سالم و همچنين رعايت كردن يك رژيم غذايي مناسب است.




منبع: سایت فدراسیون دوچرخه سواری