محققان با توجه به آمار 34درصدي آسيب سر در دوچرخه‌سواري توصيه کردند که بدون کلاه ايمني به هيچ وجه دوچرخه سواري نکنيد، چرا که کلاه ايمني جلوي هرگونه ضربه سر را مي‌گيرد.

محققان انگليسي با بررسي آمار مراجعات بيمارستاني (سال‌هاي 1991 تا 1995) به اين نتيجه رسيدند که 34 درصد دوچرخه‌سواران به رايج‌ترين حادثه دوچرخه‌سواري يعني ضربه به سر دچار شده‌اند.
فدراسيون‌هاي مسابقات دوچرخه‌سواري در سراسر دنيا به استفاده از کلاه ايمني در حين دوچرخه‌سواري تاکيد کرد‌ه ‌است. بعضي دوچرخه‌سواران در کشورهايي همانند اسپانيا اين موضوع را رعايت مي‌کنند ولي بسياري ديگر مانند جوانان در فرانسه، آن را ناديده مي‌گيرند.
استفاده از کلاه ايمني براي کودکان دوچرخه‌سوار بسيار بااهميت‌تر است زيرا کاسه جمجمه آنها نسبت به بزرگسالان نرم‌تر و آسيب‌پذيرتر است. درضمن، بيشتر تصادفات نيز در افراد زير 15 سال رخ مي‌دهد.
هنگامي‌که مي‌خواهيد کلاه ايمني براي دوچرخه سواري انتخاب کنيد، به برچسب توضيحات کارخانه سازنده کلاه توجه کنيد و آن را با دقت بخوانيد. هميشه سعي کنيد از مارک‌هاي معتبر که اصول ايمني در آنها رعايت شده و استاندارد هستند، استفاده کنيد.
يک کلاه ايمني مناسب بايد پيشاني، مغز، گيج‌گاه و پشت سر را به‌طور کامل بپوشاند. در عين حال نبايد جلوي شنوايي يا بينايي را بگيرد. اگر از کلاه‌هايي استفاده مي‌کنيد که براي چند ورزش تهيه شده است، ابتدا مطمئن شويد براي دوچرخه‌سواري نيز مناسب است يا خير.

 

منبع: www.salamatiran.com