جام جم آنلاين: معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: احداث و توسعه مسيرهاي ويژه دوچرخه سواري در تمام مناطق تهران به طور جدي دنبال مي شود و سال گذشته در منطقه 8 به عنوان پايلوت بيش از 60 کيلومتر مسير ويژه دوچرخه سواري ايجاد شد.

جعفر تشکري هاشمي در جلسه علني صبح امروز شوراي اسلامي شهر تهران در جريان بررسي طرح “بستر سازي کالبدي، فرهنگي و اجتماعي براي گسترش استفاده از دوچرخه‌ در تهران ” به مزاياي دوچرخه اشاره کرد و گفت: کاهش تراکم ترافيک، کاهش مشکلات پارکينگ، کاهش مصرف انرژي و کاهش آلودگي هوا از جمله مواردي است که جزء مزاياي دوچرخه سواري محسوب مي‌شود.

وي با بيان اينکه هنوز استفاده از دوچرخه در شهر فرهنگ‌سازي نشده گفت: شهرداري تهران در تلاش است با بسترسازي مناسب امکان استفاده شهروندان از دوچرخه را در سفرهاي روزانه شان فراهم سازد و فرهنگسازي لازم براي استفاده از اين وسيله را انجام دهد.

تشکري هاشمي خاطرنشان کرد: شهرداري تهران در سال گذشته در منطقه 8 تهران به صورت آزمايشي طرح استفاده از دوچرخه را آغاز کرده که بر اساس آن بيش از 60 کيلومتر مسير ويژه دوچرخه در اين منطقه ايجاد شد و هزار و 500 دوچرخه نيز به صورت رايگان در اختيار شهروندان در اين مسير قرار گرفت.

وي ادامه داد : در مسير ويژه دوچرخه سواري در منطقه 8  در مجموع 34 ايستگاه نيز دوچرخه در نزديکي مراکز تجاري مترو و پايانه‌هاي حمل و نقل عمومي ايجاد شده است.

معاون شهردار تهران افزود: براي استفاده از دوچرخه در اين مسير 7 هزار نفر ثبت نام کرده اند و براساس آمار روزانه 800 نفر به طور رايگان از دوچرخه‌هاي شهرداري تهران در منطقه 8 استفاده مي کنند.

معاون حمل و نقل ترافيک شهرداري تهران تصريح کرد: براساس پيش‌بيني‌ها در تابستان سال آينده تعداد استفاده‌کنندگان دوچرخه به سه برابر افزايش خواهد يافت.

معصومه ابتکار رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران نيز در باره توسعه مسيرهاي ويژه دوچرخه سواري گفت: اين طرح، طرحي بسيار ارزشمند است که آثار بسيار مثبتي از کاهش آلودگي هوا گرفته تا کاهش ترافيک به دنبال دارد اما براي آنکه شهروندان بتوانند به راحتي از دوچرخه در سفرهاي روزانه خود استفاده کنند ابتدا بايد زمينه سازي هاي لازم صورت گيرد زيرا آلودگي هواي تهران روز به روز افزايش پيدا مي‌کند و تا زماني که براي کنترل و مهار آن برنامه‌ريزي صورت نگيرد، استفاده از دوچرخه در تهران فاقد ايمني است.

ابتکار افزود: در حال حاضر برنامه جامع کاهش آلودگي هوا تعطيل است و طرح دوچرخه سواري در شرايط کنوني تهران فقط با اهداف تفنني و ورزشي قابل اجراست.

وي به اجراي عدالت اجتماعي اين طرح اشاره کرد و گفت: اين طرح بايد به نحوي اجرا شودکه استفاده خانم‌ها از اين وسيله نيز فقط به زمان ورزش محدود نشود و به همان ميزان که مردان از دوچرخه استفاده مي‌کنند خانم‌ها نيز بتوانند.

رئيس کميته محيط زيست شورا تصريح کرد: مسائل پوشش و حجاب بانوان را در نظر مي‌گيريم ولي اگر اجراي اين طرح عملي شود خانمها نيز بايد پابه‌پاي مردان از دوچرخه استفاده کنند.

براساس اين گزارش بعد از ارايه گزارش عملکرد و بررسي هاي لازم ، طرح”بستر سازي کالبدي، فرهنگي و اجتماعي براي گسترش استفاده از دوچرخه‌ در تهران” با رأي اکثريت اعضاي شورا به تصويب رسيد.

 

منبع: خبر گزاری مهر