در آلمان وسایل حمل و نقل عمومی و حتی دوچرخه جایگاه خوبی دارند. سه نوع مترو در اینجا مشاهده می شوند که تمام مناطق را تحت پوشش خود دارند. نوع اول اس بان می باشد که از روی سطح زمین عبور می کند چیزی شبیه به ریل قطارهای بین شهری خودمان، نوع دوم اوبان که از زیر زمین حرکت می کند مثل متروی تهران و نوع سوم ترام که برقی است و کف خیابان ریل دارد و از کف خیابان حرکت می کند. در کنار اینها اتوبوس های مختلف و تاکسی ها هم کار می کنند. دو نکته در مورد سیستم حمل و نقل شهری برلین قابل توجه است. نکته اول اطلاع رسانی دقیق: شما در هر ایستگاه مترو یا اتوبوس که وارد می شوید حتما نقشه های خطوط مواصلاتی برلین در آنجا به شکلهای مختلف وجود دارد که در این نقشه ها مکان شما مشخص شده و تمام ایستگاه های دیگر نیز مشخص است و شما به راحتی می توانید مسیر خود را انتخاب کنید و به مسیر خود ادامه دهید. بعضی از ایستگاه ها محل تقاطع خطوط مختلف است و شما می توانید در آنها خط عوض کنید که معمولا این ایستگاه ها چند طبقه می باشد. نکته دوم زمان بندی دقیق:به این معنا که حرکت تمام قطارها و اتوبوس ها زمان بندی شده است و حرکت آنها دقیقا سر ساعت صورت می پذیرد. تابلوهای الکترونیکی و همچنین تابلوهای دیواری ساعت رسیدن قطار به ایستگاه را نشان می دهد و همیشه سر موقع می آیند و سر موقع می روند توقف در ایستگاه بین سی ثانیه تا یک دقیقه است و به محض اتمام وقت درها بسته می شود. بنابراین شما می توانید دقیقا زمان بندی کنید و به موقع به مقصد برسید. این مطلب در مورد اتوبوس ها نیز صادق است یعنی در ایستگاه اتوبوس ها هم شما تابلوهایی را مشاهده می کنید که زمان رسیدن اتوبوس را به شما نشان میدهد که در ساعات شلوغ معمولا هر پنج دقیقه است و در ساعات خلوت هر ده دقیقه یا بیشتر. نکته سوم نحوه پرداخت کرایه: اینجا برای پرداخت کرایه شیوه های متنوعی وجود دارد به عنوان مثال شما به دو طریق کلی می توانید کرایه خود را بپردازید: طریق اول به وسیله کارت در این روش شما به یکی از دستگاه های خود پرداز که در تمام ایستگاه ها وجود دارد مراجعه می کنید و کارت مورد نیاز خود را انتخاب می کنید سپس مبلغ مورد نظر را به دستگاه داده و در نهایت کارت صادر می شود و در اختیار شما قرار داده می شود البته این کارتها به صورت های متنوعی صادر می شود و قیمت های متنوعی هم دارد یعنی شما می توانید کارت دوساعته بگیرید که البته این کارت تا دو ساعت اعتبار دارد و شما می توانید با آن هم سوار اتوبوس شوید و هم سوار انواع مترو یا اینکه می توانید کارت ماهانه یا سالانه بگیرید که در این صورت شما به مدت یک ماه یا یک سال می توانید با همان کارت در سطح شهر جا به جا شوید.البته برلین به سه منطقه یک و دو و سه تقسیم شده که باید هنگام خرید کارت منطقه مورد نظر را هم مشخص کنید یعنی کارت منطقه یک مخصوص همان منطقه است و مناطق دیگر هم به همین ترتیب و البته شما می توانید یک کارت برای هر سه منطقه بگیرید که گران تر است. به عنوان مثال قیمت کارت دوساعته در منطقه دو و سه یک یورو و هفتاد سنت است و کارت یک ماهه برای هر سه منطقه هشتاد و شش یورو می باشد. بعد از دریافت کارت ساعتی فراموش نکنید که اگر وارد اتوبوس می شوید درون اتوبوس باید ساعت بزنید و اگر از مترو استفاده می کنید درون ایستگاه با دستگاه های کارت خوان حتما ساعت بزنید. در ضمن زمانی که وارد اتوبوس می شوید باید کارت خود را به راننده نشان دهید. اما درون مترو کسی کارت شما را نمی بیند و حتی شما می توانید بدون کارت سوار مترو شوید که البته همیشه مأمورانی هستند که به صورت تصادفی وارد مترو می شوند و هر از چند گاهی با ارائه کارت شناسائی خود بلیط شما را مطالبه می کنند و در صورت نداشتن بلیط دویست یورو جریمه خواهید شد.
روش دوم پرداخت کرایه ویژه اتوبوس ها است:درون هر اتوبوس یک دستگاه وجود دارد که شما به محض ورود به اتوبوس می توانید پول را به راننده داده و از دستگاه مورد نظر بلیط خود را دریافت کنید.
قبلا به شما گفتم که استفاده از دوچرخه در برلین و در کل آلمان فراگیر است که البته دلیل دارد، در تمام خیابان ها یا پیاده رو ها قسمتی برای عبور دوچرخه در نظر گرفته شده است که اصلا رنگ آن قرمز است و نه عابر پیاده و نه ماشین ها به آن محدوده تعرض نمی کنند این جمله کاملا درست است واقعا کسی به محدوده دوچرخه ها وارد نمی شود حتی برای یک لحظه و دوچرخه سوار می تواند با آرامش خیال به مسیر خود ادامه دهد. همیشه حق تقدم اول با دوچرخه است بعد عابر پیاده و بعد ماشین یا موتور و در صورت بروز حادثه اگر دوچرخه در مسیر خود باشد حق به جانب اوست بنابراین دوچرخه سواران در اینجا از امنیت جانی بالایی برخوردارند و به همین دلیل استفاده از دوچرخه در آلمان فراگیر است. و این هم به خلوت شدن خیابانها کمک می کند هم به پاکیزگی شهر هم به اقتصاد خانواده و هم به صرفه جویی در مصرف سوخت. و اگر برنامه ریزان اقتصادی و فرهنگی کشور این نکته را مد نظر قرار دهند بسیار مفید خواهد بود. در پایان لازم به ذکر است به خاطر فرهنگسازی درست و ایجاد تسهیلات اینگونه در شلوغ ترین ساعات روز و در پر تردد ترین مکان های شهر شما در پایتخت آلمان هیچوقت نه احساس تنگی نفس و آلودگی می کنید و نه شاهد ترافیک خواهید بود.