یکی از نکاتی که نظر هر تازه واردی به کشور هلند را جلب می کند ، دیدن انبوه دوچرخه و دوچرخه سوران در آن کشور می باشد . به جرأت می توان گفت هلندی ها به چیزی دست یافته اند که آن را می توان فرهنگ دوچرخه سواری نامید .

این روزها یکی از مشکلات جدی شهرمان مشکل ترافیک است با خودم فکر می کردم اگر از یک هلندی بپرسی که چطوری می توان این مشکل را حل نمود ؟ بی شک اولین پیشنهادی که مطرح خواهدکرد گسترش فرهنگ دوچرخه سواری است .

شاید آنچه در مورد فرهنگ دوچرخه سواری در هلند و پیشنهاد ترویج آن در کشورمان بخصوص در شهرمان مطرح می کنم ، پیش پا افتاده و سطحی به نظر می آید . ولی باور کنید که گاهی برخی امور که ما آنها را ناچیز قلمداد می کنیم . آن چنان می تواند بر بسیاری از جنبه های زندگی ما تأثیر بگذارد که باور آن دشوار است . بگذارید کمی بیشتر در مورد آنچه در مورد کشور هلند مطالعه کردم توضیح دهم . در هلند از بچه خردسال گرفته تا افراد سالمند ، از افراد عادی گرفته تا اساتید برجسته دانشگاه ، از کارگر گرفته تا دکتر و مهندس در یک کلمه همه و همه عمدتاً از دوچرخه برای رفت و آمد درون شهری استفاده می کنند .

این امر علاوه بر تأثیرش بر کاهش آلودگی هوا ، صرفه جویی در مصرف بنزین ، ترویج ورزش همگان کم خرج و سالم دوچرخه سواری ، می تواند نقش موثری در تسهیل روابط اجتماعی ایفا نماید .

منظورم از مورد اخیر نقشی است که این فرهنگ می تواند نقش اساسی در کاستن از بسیاری از تشریفات دست و پا گیر و رتبه بندی های خود ساخته اجتماعی داشته باشد .

وقتی شما می بینی که استاد راهنمای پایان نامه ات ، پزشک خانوادگی ات ، عضو شورای شهرت و … در کنار تو سوار بر دوچرخه رکاب می زنند ، شاید بتوان گفت که زمینه بسیاری از تفاخرها و خود بزرگ بینی ها هم ست می شود .

شاید یکی از تلاش ها مهم شهرداران قبلی برای ترویج دوچرخه سواری در شهرمان احداث باند دوچرخه رو در خیابان امام می بود . آنطور که به خاطر می آورم این طرح به گونه ای با شکست مواجه شد . گویا ماشین ها و موتورهامجالی برای استفاده دوچرخه سواران از این معبر نگذاشته بودند. ولی چرا ما در این زمینه موفق نبودیم ولی هلندی ها موفق عمل کرده اند؟

اگر هلندی ها در گسترش فرهنگ دوچرخه سواری موفق ، بودند این امر تا حد زیادی مرهون ایجاد بسترهای مناسب بر این امر است . در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره نمود . مهمترین مسئله در این زمینه ایجاد باندهای دوچرخه رو در تمام شهرهای هلند و در تمام خیابان های اصلی و فرعی این شهرهاست . به بیان دیگر ، خیابان ها به گونه ای طراحی شده اند که دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه عمده شناخته شده است .

همچنین در هلند به ندرت موتور سیکلت یافت می شود . گویا به گونه ای حساب شده که بنا را بر گسترش دوچرخه سواری به جای رواج موتورسیکلت گذاشته اند . علاوه بر این در هلند رانندگان اتومبیل با احتیاط بسیار رانندگی می کنند و این امر امنیت دوچرخه سواران در گذر از تقاطع ها را تضمین می کند . از طرف دیگر مسطح بودن کشور هلند ( همچون شهرستان میاندوآب ) نیز در تسهیل استفاده از دوچرخه موثر بوده است .

به نظر من تجربه ناموفق مسیر دوچرخه رو در میاندوآب باید مجدداً بررسی و ارزیابی شود . به نظر می رسد که در آن تجربه مجریان طرح می خواستند یک شبه جواب بگیرند و با یک خیابان فرهنگ دوچرخه سواری را گسترش دهند . در حالی که برای ایجاد این فرهنگ سال ها باید زحمت کشید : مسیرهای دوچرخه رو باید به تمام نقاط شهر گسترش داد ، مکان هایی برای پارک دوچرخه ها تعبیر نمود ، قوانین ویژه برای حمایت از دوچرخه سواران وضع نمود ، تسهیلاتی برای خریداری دوچرخه اعمال کرد . شاید بهتر باشد که طرح ترویج استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه غالب ابتداء به همت دولت در شهر کوچک میاندوآب که از قدیم الایام معروف به شهر دوچرخه بوده به اجرا درآید .

متأسفانه در کشور ما برخی از طرح ها بدون کارشناسی کامل اجرا می شود و پس از عدم موفقیت ، طرح به کلی کنار گذاشته می شود . در حالی که باید به علل ناکامی آن پرداخت و با برنامه ریزی دقیق تر ، طرح را کامل و سپس به مرحله اجرا در آورد .

 

http://mowj3.blogspot.com/2010/04/blog-post_27.html