فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط، مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا ورزش، فواید قابل توجهی برای سلامتی دارد. در تمام سنین، مزایای فعالیت بدنی بیشتر از آسیب احتمالی است. با فعالیت در طول روز به روشهای نسبتا ساده، افراد می­توانند به راحتی به سطح فعالیت توصیه شده دست پیدا کنند.

در سال ۲۰۱۸ سازمان ملل ۳ ژوئن را به عنوان روز جهانی دوچرخه اعلام کرد. روز جهانی دوچرخه فرصتی برای ادای احترام به دوچرخه و مزایای زیادی که برای جامعه به همراه دارد، در سراسر جهان است. دوچرخه سواری می­تواند یک حرفه، نوعی سرگرمی، ابزاری برای آزادی، مجرای بیان یا کاملاً ساده بهترین راه برای رسیدن از مبدأ به مقصد باشد.

نیازهای افرادی که پیاده روی و دوچرخه سواری می­کنند همچنان نادیده گرفته می­شود. مزایای سرمایه گذاری برای عابران پیاده و دوچرخه سواران می­تواند جان انسان ها را نجات دهد، به محافظت از محیط زیست و حمایت از کاهش فقر نیز کمک کند. تأمین نیازهای افرادی که پیاده روی و دوچرخه سواری می­کنند، همچنان بخش مهمی از راه حل تحرک برای کمک به شهرها برای افزایش جمعیت، افزایش انتشار گازهای گلخانه ای و بهبود کیفیت هوا و ایمنی جاده ها است.

براساس سازمان جهانی بهداشت (WHO) ، زیرساخت های ایمن برای پیاده روی و دوچرخه سواری نیز راهی برای دستیابی به عدالت بیشتر در راه سلامت است. برای فقیرترین بخش شهری که اغلب توانایی خرید وسایل نقلیه شخصی را ندارند، پیاده روی و دوچرخه سواری می­تواند نوعی حمل و نقل را فراهم کند در حالی که خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی، برخی سرطان ها، دیابت و حتی مرگ را کاهش می­دهد. بر این اساس، حمل و نقل فعال بهبود یافته نه تنها سالم است بلکه عادلانه و مقرون به صرفه است.

دوچرخه وسیله ای ساده، مقرون به صرفه، قابل اعتماد، تمیز و سازگار با محیط زیست برای حمل و نقل پایدار است.

دوچرخه می­تواند به عنوان ابزاری برای توسعه باشد و نه تنها وسیله حمل و نقل بلکه دسترسی به آموزش، مراقبت های بهداشتی و ورزشی نیز باشد.

هم افزایی بین دوچرخه و کاربر باعث ایجاد خلاقیت و تعامل اجتماعی می شود و به کاربر آگاهی فوری از محیط محلی را می­دهد.

دوچرخه نمادی از حمل و نقل پایدار است و پیامی مثبت را برای تقویت مصرف و تولید پایدار می­دهد و تأثیر مثبتی بر آب و هوا دارد.

با تأیید از منحصر به فرد بودن، دوام و انعطاف پذیری دوچرخه که برای مدت دو قرن استفاده شده است و این  که یک وسیله حمل و نقل ساده، مقرون به صرفه، قابل اعتماد، تمیز و سازگار با محیط زیست، پرورش دهنده محیط زیست و بهداشت است، مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم گرفت ۳ ژوئن را روز جهانی دوچرخه اعلام کند.

مزایای روز جهانی دوچرخه

روز جهانی دوچرخه کشورهای عضو را تشویق می کند که در استراتژیهای توسعه مقطعی توجه ویژه ای به دوچرخه داشته و دوچرخه را در سیاست ها و برنامه های توسعه بین المللی، منطقه ای، ملی و فرعی قرار دهند.

کشورهای عضو را تشویق می کند تا ایمنی جاده ها را بهبود بخشند و آن را در برنامه ریزی و طراحی زیرساخت های حمل و نقل پایدار، به ویژه از طریق سیاست ها و اقدامات برای محافظت و ارتقا ایمنی عابر پیاده و تحرک دوچرخه سواری، با توجه به نتایج گسترده تر سلامت به ویژه جلوگیری از آسیب ها و بیماری های غیرواگیر بگنجانند.

دوچرخه سواری رایگان است، درخشان برای سلامت جسمی و روانی شما، برای محیط زیست و اقتصاد مفید است و راهی بدون استرس برای رسیدن به مکانی است که قصد رفتن دارید.

همه ما می توانیم توافق کنیم که باید روز جهانی دوچرخه جشن گرفته شود، هم برای سلامت افراد و هم سلامت جامعه.

سازمان ملل با توجه به اینکه دوچرخه به عنوان وسیله ای برای تقویت توسعه پایدار، تقویت آموزش، از جمله تربیت بدنی، برای کودکان و جوانان، ارتقا سلامت، پیشگیری از بیماری، ارتقا تحمل، درک متقابل و احترام و تسهیل درگیری اجتماعی تشویق کرد و فرهنگ صلح را نیز به همراه خواهد داشت، روز جهانی دوچرخه را نامگذاری کرد.

مجمع از ابتکارات سازماندهی دوچرخه سواری در سطح ملی و محلی به عنوان ابزاری برای تقویت سلامت جسمی و روانی و رفاه و توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در جامعه استقبال کرد.