عبدالله جلالی در پاسخ به این پرسش که ستاد سوخت تا به حال برای نوسازی ناوگان فرسوده چه اقداماتی انجام داده است، گفت: نوسازی و تأمین اتوبوسهای شهری در برنامه وزارت کشور قرار دارد و در این راستا شهرداریها اقدام به خرید اتوبوس کرده و آن را واگذار میکنند.
وی ادامه داد: به غیر از شهر تهران که نسبت به نوسازی سن فرسودگی اتوبوسهای شهری اعلام شده عقبافتادگی دارد، در مابقی شهرها مشکلی برای نوسازی این ناوگان وجود ندارند منتها وزارت کشور درخواست کرده که با توجه به اینکه 82.5 درصد پول اتوبوسها را دولت میدهد، به جای سن فرسودگی بهتر است با معاینه فنی مشکل را حل کنیم.
جلالی افزود: در این صورت معاینه فنی خودرو انجام میشود و در صورتی که خودروی مورد نظر از معاینه فنی مجوز گرفت از چرخه حمل و نقل خارج نمیشود تا وزارت کشور قدرت داشته باشد کار نوسازی آن را انجام دهد و این در حال بررسی است.
——————————————————————
میانگین سن فرسودگی اتوبوس بین شهری 15 سال است
——————————————————————
قائممقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور افزود: در خصوص نوسازی اتوبوسهای بین شهری ما مشکلی نداریم و میانگین سن فرسودگی این اتوبوسها 15 سال است.
جلالی عنوان کرد: البته در مورد نوسازی کامیونها مشکل وجود دارد که در این راستا برنامههایی در خصوص نوسازی کامیون در ستاد هدفمندی یارانهها تصویب شده و در قانون برنامه پنجم توسعه پیشبینیهایی شده است تا نوسازی این ناوگان صورت گیرد.
وی تأکید کرد: قرار است که بخشی از منابع نوسازی کامیونها از طریق صندوق توسعه ملی و بخشی دیگر توسط سرمایهگذاران خصوصی تأمین شود؛ ما امیدواریم که این منابع تأمین شود چرا که وضعیت کامیونهای فرسوده نسبت به مابقی خودروهای دیگر نامطلوبتر است.
جلالی با بیان اینکه نوسازی کامیونهای فرسوده آغاز شده است، گفت: اما این اقدام به خاطر عدم تأمین منابع مالی رضایتبخش نیست.
قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تصریح کرد: در مورد نوسازی مینیبوسها هم عقبماندگی وجود دارد که نوسازی آن در بخش بین شهری و شهری قابل انجام است منتها نقدینگی مالکان مینیبوسها کم است در نتیجه کار نوسازی کند شده است ولی اگر این نقدینگی تأمین شود، امیدواریم نوسازی مینیبوسهای فرسوده شتاب بیشتری بگیرد.
وی ادامه داد: در بحث خودروهای فرسوده شخصی نیز نوسازی طبق روال خود انجام میشود اما در حال بررسی هستیم تا این اقدام ما نیز شتاب بیشتری بگیرد.
جلالی با اشاره به طرح نوسازی موتورسیکلتها تصریح کرد: طرح نوسازی موتورسیکلت در حال تنظیم و تدوین شدن است تا با تصویب طرح موتورسیکلتهای فرسوده ضمن اینکه ساماندهی شوند، موضوع فرسودگی آنها هم حل شود.
وی تأکید کرد: در برخی از جاها به صورت موردی طرح ساماندهی و نوسازی موتورسیکلتها در حال انجام است و به زودی کار ساماندهی آن آغاز میشود چراکه این اقدام موجب کاهش آلایندگی، مصرف سوخت و کم شدن تصادفات میشود.
جلالی با اشاره به طرح جدید ستاد سوخت گفت: طرحی در حال بررسی است که در این طرح حمایت دولت به سمتی میرود که دوچرخه یا موتورسیکلت برقی جایگزین موتورسیکلتها میشود چرا که استفاده از موتور برقی مصرف سوخت را کاهش میدهد و فقط از انرژی برق استفاده میشود.
قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ادامه داد: موتورسیلکت برقی آلودگی صوتی و آلودگی هوا ندارد و قدرت آن نیز خوب است؛ نمونههایی از موتور و دوچرخه برقی در همایش بینالمللی دوچرخه شهری وجود داشت و از کیفیت بالایی برخوردار بود.
————————————————————————————–
با فرهنگسازی میتوان موتور و دوچرخه برقی را جایگزین موتورسیلکت کرد
————————————————————————————–
جلالی گفت: امیدواریم با فرهنگسازی، موتور و دوچرخه برقی جایگزین موتورسیلکتها شود و ابتدا ما در نظر داریم که با ترغیب دستگاههای دولتی، آنها از موتور برقی به جای موتور بنزینی استفاده کنند.
وی تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته با شهرداریها قرار است که پیکهای موتوری هم به موتور برقی مجهز شوند.
جلالی خاطرنشان کرد: امیدواریم آئیننامه دوچرخه، به طرح ساماندهی موتورسیکلت کمک کند و این کار شتاب بیشتری پیدا کند و تا آخر سال 90 این اقدام حداقل ظهور پیدا کند.