سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد دوچرخه سواری و ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی، از انتشار کربن که علاوه بر تغییر اوضاع اقلیمی، به سلامت انسانها در آسیا آسیب می‌رساند و می‌تواند اقتصاد را تهدید کند می‌کاهد.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه، برآوردهای این سازمان نشان می‌دهد تغییر اوضاع اقلیمی ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی با سالیانه ‪۷۷ هزار مرگ در این منطقه دارد.

شیگرو اومی مدیر منطقه غرب اقیانوسیه سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه گفت تاکنون تاثیر تغییر اوضاع اقلیمی بر سلامت انسانها بوده است، اما اگر این روند ادامه یابد بر اقتصاد نیز تاثیر خواهد گذاشت.

اومی در آغاز کنفرانس چهار روزه تاثیر اوضاع اقلیمی و سلامت در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا ضمن تاکید بر وجود خطر افزود نباید منتظر بمانیم تا خطر تحقق یابد.

وی افزود در برخی کشورها مسائل زیست محیطی از اولویت بالایی برخوردار نیست. درحالی که اگر محیط زیست نادیده گرفته شود انسانها آسیب خواهند دید.

اومی استفاده بیشتر از دوچرخه، استفاده از منابع انرژی پاک و مشوق‌های مالیاتی را برای کاهش انتشار کربن پیشنهاد کرد.

تهدیدهای گرمایش زمین بر سلامتی شامل مالاریا و تب دنگی به علت تکثیر پشه‌ها است، کاهش بارندگی و کمبود آب نیز به شیوع بیماریهایی که از طریق آب منتقل می‌شود خواهد انجامید.

دی اکسید کربن حاصل از مصرف انرژی مهمترین عامل انتشار گازهای گلخانه‌ای است که دانشمندان این گازها را عامل گرمایش زمین می‌دانند.

دستکم ‪ ۴۰شرکت‌کننده از ‪ ۱۶کشور شامل چین، هند، ژاپن، مالزی، سنگاپور، تایلند و ویتنام برای یافتن راههای ابتکاری برای مبارزه با تغییر اوضاع اقلیمی در این کنفرانس گردهم جمع شدند.

یک گزارش مهم سازمان ملل که اوایل امسال منتشر شد هشدار داده است آسیب به سامانه‌های آب و هوایی زمین در اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای که موجب تغییر الگوهای بارندگی، افزایش توفانها، خشکسالی، سیل و کمبود آب شده است، میلیاردها تن از جمعیت جهان را در معرض خطر کمبود آب قرار می‌دهد و میلیونها تن نیز گرسنه خواهند ماند.