فصل سرما که از راه می رسد خیلی ها دوچرخه شان را در انباری می گذارند و ترجیح می دهند با اتومبیل تردد کنند …
اما در این روزها که آلودگی ها بیداد می کند، شاید بیرون نیاوردن اتومبیل و رفت و آمد با دوچرخه فکر بهتری باشد. دوچرخه سواری در هوای سرد کار سختی نیست. تنها کافی است چند وسیله جانبی به دوچرخه تان اضافه کنید، گرم بپوشید و محتاطانه تر برانید.
در پاییز و زمستان، وضوح دید کمتر است. به همین دلیل به چشم آمدن برای یک دوچرخه سوار بسیار مهم است. یکی از نکاتی که باید مدنظر قرارداد گرفت، استفاده از نوارهای شبرنگ، لباس های قابل دید و سیستم نوری قوی است که به ویژه در هوای برفی باید به صورت مرتب آنها را تمیز کرد. استفاده از تایر عاج دار هم توصیه می شود. این نوع تایرها گرچه روی زمین خشک آهسته حرکت می کنند و صدادار هستند اما در برف و یخ، بسیار عالی خواهند بود. گلگیر یکی دیگر از وسایلی است که در زمستان باید دوچرخه را به آن مجهز کرد.
گلگیر مانع از آن می شود که آب گل آلود روی زمین به لباس دوچرخه سوار بپاشد. نکته ای که نباید در این میان از یاد برد این است که باید بین گلگیر و چرخ فضایی خالی قرار داد تا گل ولای و یخ و برف به هم نچسبند و مانع از حرکت نشوند. در رابطه با لاستیک ها باید گفت لاستیک های باریک برای راندن در برف زیاد مناسب است و تایر پهن برای راندن در برف کوبیده. تفاوتی ندارد که دوچرخه شما از چه نوعی باشد، به هر حال کم کردن باد تایرها می تواند سبب راندن بهتر شود. شرایط جوی در زمستان بسیار متغیر است. برخی از روزها برف و یخ و راهبندان است. برخی روزها هم باد شدیدی می وزد. در اکثر روزها به دلیل بارش برف پهنای خیابان ها کم و رفت وآمد سخت تر و آهسته تر خواهد شد. زمان جابه جایی معمولا در زمستان در شرایط خوب ۳۰ درصد و در شرایط بد تا ۶۰ درصد افزایش می یابد.
چطور از دوچرخه نگهداری کنیم؟
نکته ای که در زمستان بسیار اهمیت پیدا می کند، روغن کاری مرتب چرخ دنده ها و تمیز کردن مرتب چراغ ها، کابل ها و لاستیک هاست. این بخش ها اگر مرتب تمیز و بازدید شوند، نسبت به سرما خیلی حساس نیستند. برخی از انواع روغن هایی که در مغازه ها به فروش می رسد، نسبت به سرما مقاوم ترند. با این حال توان حرکتی دوچرخه در روزهای سرد معمولا کمتر می شود. زین دوچرخه را حتما باید با یک روکش پلاستیکی بپوشانید تا برف و باران روی آن ننشیند. هنگام نشستن نیز باید تشکچه ای همراه داشته باشید تا روی زین بکشید. بهتر است قفل دوچرخه را در قسمت عقب ببندید و ترجیحا دوچرخه را زیر سقفی قرار دهید تا روی آن برف ننشیند اما اگر برف و سرما سبب یخ زدگی قفل شد می توانید به کمک آب گرم ابتدا یخ آن را باز کنید تا قفل به راحتی گشوده شود.
چگونه برانیم؟
در مواقعی که زمین لیز است و احساس کردید نمی توانید به درستی برانید برای نگه داشتن و ثابت کردن دوچرخه، رکاب را به حالت عمودی درآورید و یک پا را روی رکاب پایین و پای دیگر را روی زمین بگذارید. این کار به شما اجازه می دهد بدون لیز خوردن دوچرخه را ثابت نگه دارید. برای پیچیدن به سمت چپ و راست یا دور زدن روی زمین لغزنده باید سرعت دوچرخه را بسیار کم کنید و به سمت جلو خم نشوید. در زمان هایی که برف می بارد باید بسیار آهسته راند. رها کردن از فرمان کار صحیحی نیست. باید فرمان دوچرخه را محکم گرفت و برای هدایت بهتر آرنج را خم کرد. از آنجایی که معمولا حین بارش برف پیست مخصوص عبور دوچرخه یا سمت راست خیابان پوشیده از برف می شود، بهتر است با احتیاط از قسمت هایی که برف روبی شده است و در کنار اتومبیل ها برانید. هنگامی که بارش برف بند می آید، می توان از دوچرخه استفاده کرد اما بعد از یخ بستن زمین راندن دوچرخه توصیه نمی شود اما اگر مجبور شدید، باید سرعت بسیار پایین برانید و در شرایط اضطراری از پای خود برای ثابت نگه داشتن دوچرخه استفاده کنید.
چه بپوشیم؟
حین دوچرخه سواری، سوز و سرما می تواند برای برخی اعضای حساس به سرما مانند پاها، دست، سر و گوش ها مضر باشد. برای لذت بردن از دوچرخه سواری در فصل سرد بهتر است بدنتان را خوب بپوشانید و ترجیحا به جای استفاده از یک لباس ضخیم، از چند لایه لباس نازک ولی گرم استفاده کنید. از میان اعضای بدن صورت، گوش ها، دست ها و پاها اهمیت بیشتری دارند بنابراین پوشیدن پیراهن گرم، شلوار پشت پنبه ای، کفش و جوراب گرم، کاپشن بادی، دستکش، هدبند، شال گردن، کلاه و عینک ضروری است. بهتر است پوست صورت را با وازلین خوب چرب کنید تا خشک نشود. خوردن باد سرد به پیشانی، گوش ها، قفسه سینه و سرانگشتان و نفس سرد کشیدن می تواند برای سلامت بسیار مضر باشد پس هوای خود را داشته باشید و با پوشش گرم دوچرخه سوار کنید.
ترجمه: محمدرضا علیزاده
منبع: فیگارو
گردآوری:گروه ورزش سایت تبیان زنجان