به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌اي شهرداري اصفهان، سيد مرتضي سقاييان‌نژاد در بازديد از ايستگاه‌هاي دوچرخه در سطح شهر اظهار داشت: احداث و توسعه مسيرهاي ويژه دوچرخه سواري در تمام مناطق اصفهان به طور جدي دنبال مي‌شود.
وي بيان داشت: كاهش تراكم ترافيك، كاهش مشكلات پاركينگ، كاهش مصرف انرژي و كاهش آلودگي هوا از جمله مواردي است كه جزو مزاياي دوچرخه سواري محسوب مي‌شود.
وي ادامه داد: شهرداري اصفهان در تلاش است با بستر سازي مناسب امكان استفاده شهروندان از دوچرخه را در سفرهاي روزانه‌شان فراهم كند.
شهردار اصفهان در مورد جزئيات راه‌اندازي ايستگاه‌هاي دوچرخه سواري بيان داشت: طرح مطالعاتي راه‌اندازي شبكه دوچرخه سواري در اصفهان پايان يافته و طرح راه‌اندازي 50 ايستگاه دوچرخه در نقاط پرتردد شهر به ويژه در هسته مركزي اين كلانشهر در دستور كار قرار گرفته و در تمام خيابان‌هاي سطح شهر با توجه به امكانات به اجرا در مي‌آيد.
وي با اشاره به اينكه تاكنون شش ايستگاه دوچرخه در ميدان‌هاي امام حسين (ع)، امام (ره)، انقلاب و خواجو، پل فلزي و باغ غدير راه‌اندازي شده، بيان داشت: شهر اصفهان نخستين شهري است كه افتخار اجراي طرح دوچرخه سواري در سراسر كشور را به خود اختصاص داده و برخلاف اينكه هزينه راه‌اندازي هر ايستگاه بيش از 150 ميليون ريال و هزينه نگهداري آن ماهانه 50 ميليون ريال است، اما شهرداري اصفهان مصمم است اصفهان را دوباره به شهر دوچرخه‌ها تبديل كند و اميدواريم مردم نيز از اين طرح استقبال كنند.
سقاييان‌نژاد به حجم تراكم خودروها و افزايش بيماري‌هاي قلبي و ريوي در بين شهروندان اشاره و تصريح كرد: گسترش دوچرخه سواري و نهادينه كردن آن در فرهنگ عبور و مرور شهروندان از ارزش‌هاي ماندگار و مؤثر در جامعه شهري است.
وي پيشينه تاريخي شهر اصفهان در استفاده از دوچرخه را بسيار مطلوب دانست و اظهار داشت: وضعيت توپوگرافي مناسب شهر اصفهان، آب و هواي معتدل و ساختار فرهنگي شهروندان از عوامل مؤثر گسترش استفاده از دوچرخه در دهه‌هاي گذشته بوده است.
شهردار اصفهان افزود: شأن و جايگاه فرهنگ دوچرخه سواري با توجه به نقش مطلوب آن بر سلامتي جامعه و اثر آن بر كاهش معضلات و مشكلات مربوط به تراكم خودروها و بهبود وضعيت ترافيك، مشاركت و همكاري تمامي نهادهاي فرهنگي از جمله صدا و سيما، تربيت‌بدني، آموزش و پرورش، مؤسسات و تشكل هاي غيردولتي و غيره را مي‌طلبد.
وي با تأكيد بر سهم آموزش و پرورش در گسترش و ترويج فرهنگ دوچرخه سواري بيان داشت: تعبيه مكاني براي پارك دوچرخه در داخل مدارس و تشويق دانش‌آموزان به استفاده از دوچرخه به عنوان وسيله نقليه پاك نقش بسزايي در امر ارتقا فرهنگ دوچرخه سواري دارد.
انتهاي پيام/صا20.

منبع : www.farsnews.com