پیاده روی

یکی از شیوه های زندگی جامعه امروزی که بمنظور ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماریهای مزمن باید اصلاح شود فعالیت جسمانی بویژه پیاده روی است. امروزه از هر چهار مرگی که در افراد بالای 18 سال اتفاق می افتد سه مورد آن مربوط به بیماریهای مزمن است که با ورزش و فعالیت بدنی قابل کنترل و پیشگیری است.

فعالیتهای بدنی، بویژه پیاده روی ساده سبب افزایش توانایی ریه، قلب و عروق و جذب اکسیژن به عضلات می شود که در نتیجه ماهیچه های قلب با قدرت زیادتری منقبض شده و خون بیشتری به اندامهای بدن فرستاده می شود و از رسوب چربی در رگها جلوگیری می گردد.
ما باید باور داشته باشیم که با مقداری تغییر در زندگی و پیاده روی منظم می توانیم اثرات بزرگی در سلامت فردی و اجتماعی ایجاد کنیم.
پیاده روی علاوه بر پیشگیری از بیماریها در درمان بعضی از آنها نیز تاثیر بسزایی دارد. لذا توصیه می شود برای حفظ سلامتی خود روزانه بمدت 30-20 دقیقه پیاده روی کنیم.
اصول صحیح پیاده روی
– بهترین زمان پیاده روی در هنگام صبح و قبل از صرف صبحانه است بطوری که سه برابر زمانهای دیگر چربیهای اضافی بدن سوزانده می شود.
– بعد از پیاده روی حتماً صبحانه میل کنید. آب میوه های حاوی ویتامین C مانند پرتغال و لیمو که موجب سوزاندن چربی بدن می شود در صبحانه خود قرار دهید.
– در هنگام پیاده روی شانه هایتان را محکم نگه دارید تا از افتادگی عضلات جلوگیری کند. قوز نکنید و راست راه بروید.
– در هنگام پیاده روی از لباس راحت و نخی و کفش ساده بدون پاشنه استفاده کنید.
– در هنگام پیاده روی مقداری آب بهمراه داشته باشید. زیرا آب بدن بعلت تعریق از دست میرود. منتظر نشوید تا تشنه شوید.
– در صورت احساس خستگی و تنگی نفس و درد سینه استراحت کنید. در صورت داشتن هرگونه بیماری لازم است قبل از انجام پیاده روی و ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

 

سايت منبع