تمیز کردن زنجیر دوچرخه باعث می‌شود دوچرخه بهتر کار کند، ظاهر بهتری داشته باشد و عمر زنجیر و چرخ‌دنده‌ها هم بیشتر می‌شود. سنگ‌ریزه‌های بین دندانه‌های زنجیر مثل کاغذ سنباده عمل می‌کنند و قطعات دوچرخه را در زمان کم از بین می‌برند.

تمیز کردن زنجیر دوچرخه را به روش حرفه ای انجام بدهید

اغلب بخش های دوچرخه با استفاده از یک پارچه مرطوب (یا خشک) تمیز می شوند. بقیه قطعات نیاز به فرچه کشیدن، اسکراب و روغن کاری مجدد دارند.

بخش محرک دوچرخه (حلقه های زنجیر جلو، خوردوی عقب، شانژمان عقب و زنجیر) به توجه بیش تری نیاز دارند.

بهترین و کامل ترین راهنمای تمیز کردن زنجیر دوچرخه

حتما تاکنون به این مورد برخورد کرده اید که هنگام رکاب زنی با دوچرخه تان یک صدای خشن از سمت زنجیر دوچرخه به گوش می رسد و اگر مثل من از آن دسته افرادی باشید که دوچرخه شان را خیلی دوست دارند از بابت این صدا که گویی در حال آسیب رساندن به دوچرخه است بسیار ناراحت میشوید.

خوب باید بگویم که حق با شماست این صدای نا هنجار در حال آسیب رساندن به دوچرخه شماست و باید هرچه سریعتر آنرا رفع کنید تا هم خود و هم دوچرخه تان را از شر آن خلاص کنید. اما اگر اطمینان داشته باشید که زنجیر،شانژمان ،طبق عوض کن،طبق ها . خودرو کاملا سالم اند وقت آن رسیده تا زنجیر دوچرخه تان را تمیز کنید.

زنجیر دوچرخه به دلیل اینکه تقریبا بدون حفاظ است و در ارتفاع پایینی قرار دارد دایما درحال در خورد با ذرات ریز شن و ماسه و گرد و خاک است و چون همیشه چرب و روغنی است این ذرات را به خود جذب می کند و تشگیل یک کاغذ سمباده می دهد که با حرکت دوچرخه و زنجیر آن زنجیر ،طبق و خودرو را می سایید و تولید آن صدای نا مناسب را می کند.

بنابر این همیشه باید از شر این ذرات شن راحت شد و با پاک کردن زنجیر عمر آنرا افزایش دهیم.اما چگونه؟ خوب روش پاک کردن زنجیر بسیار ساده است : شما برای این کار به وسایل زیر نیاز دارید:

وسایل مورد نیاز جهت تمیز کردن زنجیر دوچرخه

چند تکه پارچه کتانی نرم

یک مسواک کهنه با پرز های بلند و نرم

مقداری بنزین (می تونید از حلال های دیگر هم استفاده کنید و لی راحت ترینش بنزین است)

گوش پاک کن!!!!

روغن موتور

روغن چرخ

آشنایی با روش کار تمیز کردن زنجیر دوچرخه

همونطور که می دونید دوگونه زنجیر دوچرخه وجود دارد :زنجیر های بست دار و زنجیر های بدون بست.و دوروش هم براش شستن زنجیر ها وجود دارد:

روش اول: شستشوی کامل زنجیر دوچرخه

روش کار بسیار راحت است به این گونه که اول بست زنجیر را باز می کنیم( برای این کار می تونید به کاتالوگ دوچرخه مراجعه کنید) ویا بازنجیر باز کن زنجیر را باز می کنیم و سپس زنجیر را در بنزین می شوییم.

این روش نیاز به مقدار زیادی بنزین دارد که خوب البته می تونید بنزین ها را بعد از مصرف در یک ظرف شیشه ای نگهدار کنید ودر دفعات بعدی استفاده کنید

ولی مزیت این روش این است که زنجیر کاملا شسته میشود و ذرات شن کاملا از روی زنجیر برداشته می شوند.

استفاده از آب داغ هم ممکن است نتیجه مشابهی را بدهد ولی بعد از این کار باید زنجیر کاملا خشک شود.قبل از سوار کردن مجدد زنجیر باید طبق و خودرو و شانژمان کاملا با استفاده از مسواک و بنزین شسته شوند

نکته : مراقب باشید تا باز و بست کردن زیاد زنجیر بست آنرا شل نکند در صورت مشاهده بست آن فورا جایگزین شود.

روش دوم: تمیز کاری روی زنجیر دوچرخه

این روش که روشی است که خود من از آن استفاده میکنم بنزین کمتری نیاز دارد ولی کار بیشتری میبرد .

روش کار به این گونه است که با مسواک آغشته به بنزین به آرامی روی زنجیرمی کشیم و با یک پارچه از نشت بنزین روی بدنه جلوگیری می کنیم.

این کار را ادامه می دهیم تا زنجیر کاملا تمیز شود سپس قبل از هر کاری سراغ تمیز کردن خودرو و طبق می رویم.

بعد آن حالت طبق و خودرو را عوض کرده و جایی راکه زنجیر قبلا قرار داشته تمیز میکنیم و در پایان بررسی می کنیم تا تمامی کثافات روی زنجیر از بین برود.

در این روش ممکن است به دلیل درگیری زنجیر با سایر قسمت ها آلودگی از زنجیر به طبق و خودرو و یا بالعکس منتقل شود که باید با صبر و حوصله تمامی آلودگی را پاک کرد.

برای تمیز کردن شیار های زنجیر بهترین راه استفاده از گوش پاک کن است

نکته : هرگز بنزین استفاده شده را دوباره به باک خودرو یا موتور سیکلت باز نگردانید.

 

نحوه روغن کاری دوباره زنجیر

مهمتری نکته درباره روغن کاری انتخاب روغن مناسب است .می توانید برا این هدف میتوان از اسپری های گران قیمت موجود در بازار استفاده کرد و یا ترکیبی از روغن چرخ (خیاطی) و روغن موتور روغنی تهیه نمود که علاوه بر روانسازی خوب چسبنده نیست و آلودگی ها را به خود نمی گیرد.

روغن موتور قدیمی و خراب بسیار چسبنده است و نباید از آن استفاده شود

هرگز ازروغن سوخته موتور استفاده نکنید زیرا دارای ذرات معلق زیادی است.

برای روانکاری اول با پارچه زنجیر را خشک میکنیم و سپس روغن را بر روی یک مسواک (مسواکی جدا از مسواک تمیز کاری تا بنزین روانساز را خراب نکند) ریخته و روغن را به زنجیر میزنیم و تلاش می کنیم تافقط سطح بالایی زنجیر( قسمت استوانه ها یا رولرهای زنجیر ) را آغشته کنیم

چون تنها این قسمت به روانسازی نیاز دارد و آغشتن سایر قسمت ها باعث جذی ذرات آلودگی می شود د ر پایان روغن های ریخته شده بر روی بدنه را تمیز می کنیم.

نکته مهم دیگر درباره تمیز کاری و روانکاری زنجیر این است که دوره انجام این کار بسته به نوع دوچرخه آزار دهنده گفته شده بلند شد زمان تمیز کاری فرا رسیده است.

می توانیم از لمس کردن نیز برای بررسی وجود ذرات شن و ماسه بر روی زنجیر آگاهی یافت.ضمنا همیشه بلافاصله بعد از رکاب زنی در جاده های خاکی باید فرآیند تمیز کاری انجام شود.

چطوری دوچرخه مون رو تمیز کنیم؟

نگهداری و تمیز کردن قسمت های مختلف دوچرخه در عمر و ماندگاری اش تاثیر زیادی داره. اگه دقیقا نمیدونید باید چند وقت یک بار چه کارهایی رو برای دوچرخه تون انجام بدین، این مطلب راهنماییتون می کنه.

در صورتی زیاد از دوچرخه تون استفاده می کنید، باید بدونید که برای گرفتن بهترین کارکرد از دوچرخه، باید هر هفته اون رو تمیز کرده، و روغن کاری کنید.

یکی از دلایل عوض نشدن دنده دوچرخه میتونه بیش از حد کثیف و روغنی بودن زنجیر باشه. میخوایم ببینیم چطوری میشه یه دوچرخه رو تمیز و ازش نگهداری کرد؟

اول دوچرخه رو بر عکس کرده و از قسمت صندلی و دسته ها روی زمین بخوابونید. با استفاده از یک حوله قدیمی خیس و کفی، قسمت های گلی و کثیف دوچرخه رو تمیز کنید. بعد از این کار، یک تکه پارچه تمیز دیگه برداشته و دور زنجیر نگهدارید.

حالا با چرخوندن پدال چرخ، میتونید باعث به حرکت دراومدن زنجیر بشید. فقط دستمال رو نگهدارید و اجاطه بدین زنجیر خودش رو تمیز کنه. اگر میبینید که زنجیر بیش از حد کثیف شده، از یک فرچه یا مسواک قدیمی استفاده کنید.

حالا که همه چیز تمیزه، وقت روغن کاری میرسه. حواستون باشه که روغن رو روی خود زنجیر بریزید، نه روی دنده ها. در حالی که قطرات روغن رو اضافه می کنید، با دست دیگر پدال رو بچرخونید.

 

وقتی زنجیر یک دور چرخید، دنده ها رو جابجا کرده و همین کار رو تکرار کنید تا روغن به خوبی همه جا پخش بشه.

نکته: امکانش هست که گاهی اوقات بیش از اندازه روغن اضافه کنید و این باعث جذب کثیفی های بیشتری به دوچرخه تون بشه. هر وقت روغن کاری از حد گذشت، با یک دستمال روغن اضافی رو تمیز کنید.

ترجیحا از اسپری تمیز کننده مخصوص دوچرخه و روغن مخصوص زنجیر دوچرخه استفاده کنید. اما اگه در دسترس نداشتین، روغن ماشین هم میتونه کارتون رو راه بندازه.

انجام دادن این کارها به طور مرتب (مثلا هر ۱۰۰ کیلومتر یک بار) باعث میشه دوچرخه تون بهتر کار کنه و دیرتر کهنه بشه. پس این نکات رو به خاطر بسپارید.