مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی جهان در مواد جاده از 28شهریورماه الی 3 مهرماه سال جاری با حضور72 کشور از سراسر جهان در سه رده سنی( جوانان، زیر 23 سال و بزرگسالان) و در دو بخش آقایان و بانوان درشهر “کپنهاگ” دانمارک برگزار شد.

از کشورمان ( امیر کلاهدوز و محمدرضا ایمانی در رده سنی جوانان، آروین معظمی گودرزی و حامد جنت در رده سنی زیر 23 سال و بالاخره مهدی سهرابی، حسین عسگری و امیر زرگری رده سنی بزرگسالان) ، با رکابزنان قدرتمند جهان به رقابت پرداختند.

در روز نخست این رقابتها، حامد جنت رکابزن خوش آتیه کشورمان در ماده تایم تریل انفرادی به مسافت 2/35 کیلومتر به مصاف حریفان رفت.

دراین رقابت که با حضور 65 رکابزن از کشور های مختلف جهان برگزار شد، حامد جنت توانست با ثبت زمان 7 دقیقه و 24 ثانیه و 16 صدم ثانیه در جایگاه پنجاه و چهارم بایستد. “لوک دوربریج” استرالیایی با زمان 42 دقیقه و 47 ثانیه و 13 صدم ثانیه قهرمان جهان شد، “راسومس کریستین کوآد” از کشور میزبان دوم شد و “مایکل هپبرن” از استرالیا در جای سوم ایستاد.

در روز دوم این پیکارها نیز ایران یک نماینده داشت. در تایم تریل انفرادی پسران امیر کلاهدوز که از او به عنوان مستعدترین دوچرخه سوار جوان ایران نام برده می شود، در مسافت 8/27 کیلومتری به رقابت پرداخت که در پایان با ثبت زمان 37 دقیقه و 50 ثانیه و 3 صدم ثانیه درمیان 54 رکابزن در رده چهل و پنجم ایستاد.

در این ماده” مادس وورتز اشمیت” از کشور میزبان قهرمان شد، “جیمز اورام” از نیوزیلند دوم شد و “دیوید ادواردز” از استرالیا در مکان سوم ایستاد.

روز سوم این رویدادها برای کاروان ایران با استراحت همراه بود چرا که در تایم تریل مردان نماینده ای از کشورمان حضور نداشت. درپایان این رقابت “مارتین تونی” از کشور آلمان به مقام قهرمانی دست یافت، “بردلی ویگنز” از انگلستان دوم شد و رکابزن مشهور سوئیسی ” فابین کانسلارا” در جایگاه سوم ایستاد. این درحالی بود که 65 رکابزن قدرتمند از کشورهای صاحب دوچرخه سواری در این ماده حضور یافته بودند.

 

در روز چهارم ایران بازهم نماینده داشت. آروین معظمی گودرزی رکابزن خوش تکنیک و با اخلاق ایرانی که مدت شش ماه گذشته را به دعوت اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری (UCI) در کشورهایی چون سوئیس و فرانسه به تمرین و مسابقه پرداخته بود با پیراهن ایران در رده سنی زیر 23 سال مردان به رقابت پرداخت.

آروین موفق شد مسیر 168 کیلومتری مسابقه را با گروه پیشتاز و با زمان مشابه قهرمان جهان به پایان برساند. او با این کار حتی تحسین گزارشگر مسابقات را نیز برانگیخت.

لازم به ذکر است آروین گودرزی دو هفته پیش از آغاز مسابقات قهرمانی جهان، از ناحیه آرنج دست چپ خود دچار آسیب دیدگی شدیدی شده بود که این خود در عملکرد وی بی تاثیر نبود.

در پایان رقابت زیر 23 ساله ها در بخش استقامت “آرنود دومار” از فرانسه با یک فرار مثال زدنی در نزدیکی خط پایان توانست به مدال طلای مسابقات دست یابد. هموطن وی “آدرین پوتی” درست پشت سر هم تیمی اش ازخط عبور کرد و دوم شد.” آندروفن بریتانیایی” نیز که تا لحظاتی قبل خود را قهرمان می دید مدال طلا را با برنز عوض کرد و در جایگاه سوم ایستاد.

سطح بالای برگزاری این رقابت تماشاگران حاضر در محل مسابقه را به وجد آورده بود.

در روز پنجم بازهم نوبت به امیر کلاهدوز رسید تا این بار به همراه محمدرضا ایمانی هم تیمی تبریزی اش در مسابقات استقامت جاده جوانان شرکت کند. امیر پس از نمایش قابل قبول در تایم تریل انفرادی این بار در استقامت نیز مسافت 126 کیلومتری مسابقه را در زمان 2 ساعت و 52 دقیقه و 10 ثانیه به پایان برد و در جایگاه صد و دوازدهم جهان ایستاد.

دو رکابزن جوان ایرانی اولین بار بود که پای در میدانی جهانی می گذاشتند.

شرکت این دو در این رویداد انگیزه آنان را برای حضور موفق تر در دوره های آتی افزایش خواهد داد.

در پایان رقابت این ماده بازهم فرانسوی ها موفق ظاهر شدند. “پییرهنری لوکوئیزینه” موفق شد در زمان 2 ساعت و 48 دقیقه و 58 ثانیه قهرمان جهان شود. “مارتین بگره وه” از بلژیک و” استیون امرتینک” از هلند با زمانی مشابه و در رقابتی تنگاتنگ سکوهای دوم و سوم جهان را از آن خود کردند.

بالاخره در روز پایانی نوبت به رکابزنان با تجربه تر رسید تا در هوایی بسیار مطبوع که به گفته گزارشگر مسابقات شبیه یک معجزه بود به رقابت بپردازند.

در روزی که قریب به 250 هزار علاقه مند به دوچرخه سواری از کشورهای مختلف دنیا در مسیر مسابقه به تشویق شرکت کنندگان می پرداختند، 187 رکابزن مطرح دنیا شروع به رکابزنی کردند.با وجود آنکه مسیر مسابقه 260 کیلومتر ( حتی طولانی تر از مراحل تور دو فرانس) بود، ورزشکاران با سرعتی خارق العاده کار را آغاز کردند. سطح رقابت آنقدر بالا بود که در همان 20 کیلومتر ابندایی مسیر، رکابزنان به چند دسته تقسیم شدند.

درطول این رقابت سنگین بروز چندین برخورد بین دوچرخه سواران باعث شد چند نفر از رکابزنان شناخته شده به دلیل مصدومیت مجبور به ترک رقابت شوند. این تصادفات همچنین سبب شد مسیر مسابقه برای دقایقی بسته شود و بسیاری از رکابزنان از جمله سه دوچرخه سوار ایرانی ( مهدی سهرابی، حسین عسگری و امیر زرگری) کمی از گروه اصلی عقب بیفتند.

هرچه به پایان مسابقه نزدیکتر می شدیم علیرغم خستگی مفرط همچنان به سرعت مسابقه افزوده می شد، به طوریکه این رقابت حدودا 30 دقیقه زودتر از آنچه انتظار می رفت به پایان رسید.

“مارک کاوندیش” فوق ستاره بریتانیایی توانست با استارتی برق آسا در 50 متر پایانی مسابقه قهرمان جهان شود، پس از او “متیوهارلی گوس” از استرالیا و آندره ” گره پیل” آلمانی با زمان های مشابه 5 ساعت و 40 دقیقه و 27 ثانیه مدال های نقره و برنز را به گردن آویختند.

این درحالی بود که رکابزن مشهور سوئیسی “فابین کانسلارا” چهارم شد، “تایلر فدر” آمریکایی در جای دهم ایستاد و “فیلیپ ژیلبرت” بلژیکی در مکان هفدهم ایستاد.

مهدی سهرابی رکابزن کشورمان با زمان 5 ساعت و 49 دقیقه و 21 ثانیه صد و بیست و سومین رکابزنی بود که از خط پایان گذشت، حسین عسگری دیگر رکابزن شایسته کشورمان نیز با ثبت زمان مشابه صد و بیست و ششم شد.

رکابزنان کشورمان پس از تلاش فراوان و با تجربه بالایی که از این رقابتها به دست آوردند، بامداد دیروز سه شنبه پنجم مهرماه وارد میهن عزیزمان شدند.



منبع: فدراسیون دوچرخه سواری