مصرف کالري به عنوان هدف اصلي تمارين ورزشي شناخته مي شود. همه ي ما مي دانيم که پياده روي يکي از بهترين اشکال تمارين ورزشي محسوب شده و براي کل سلامتي مفيد است. اما هنوز هم خيلي از ما واقعاً اعتقاد نداريم که پياده روي مي تواند کالري (انرژي) مصرف کند. شايد آن قدر که در مورد کاهش وزن نگراني داريم، پياده روي با آن سرعت و چشمگيري نتيجه ندهد، اما سرانجام موثر واقع مي شود. براي فهم نقش پياده روي در سوزاندن کالري ما بايد بدانيم که چه ميزان کالري به وسيله ي پياده روي سوزانده مي شود و تاثيرات حقيقي کالري سوزانده شده به وسيله ي پياده روي را بشناسيم.

سوزاندن کالري:

کالري يک واحد براي اندازه گيري انرژي است و غذايي که ما مي خوريم پس از فرآيند سوخت و ساز انرژي آزاد مي کند. اين انرژي به عنوان سوخت فعاليت هاي روزانه ي ما مصرف مي گردد يا به صورت چربي ذخيره مي شود. تمرين ورزشي مي تواند اين کالري ها را بسوزاند و در ادامه موجب کاهش وزن گردد. اما گر شما بيش از نياز بدن خود کالري دريافت کنيد، کاهش وزن سخت مي گردد. براي اين که بتوانيد وزن خود را کاهش دهيد، لازم است که کالري کمتري دريافت کنيد و بدن را مجبور به مصرف کردن کالري هاي ذخيره شده بنمائيد. از اين رو دريافت کالري و مصرف کالري خيلي مهم است. شما مي توانيد که از طريق تمارين ورزشي شديد کالري بيشتري بسوزانيد يا کمتر کالري بخوريد (دريافت کنيد). توصيه مي شود که توازن را برقرار کرده و از هر دو روش براي دستيابي به هدف نهايي کاهش وزن استفاده کنيد. به همين دليل است که افراد شروع به فکر کردن درباره ي تمرين صحيح ورزشي مي کنند. اگرچه برنامه هاي ورزشي متعددي وجود دارند که مي توانند شما را سريع تر به نتيجه برسانند، اما پياده روي هنوز هم يکي از ارجح ترين روش ها است.

ميزان کالري مصرفي توسط پياده روي

پياده روي يکي از بهترين تمارين ورزشي محسوب مي شود و براي سلامتي فايده هاي زيادي دارد. قطع نظر از بهبود تناسب اندام، پياده روي براي استخوان ها، مغز و قلب مفيد است و مي تواند از ديابت (قندخون) و برخي از سرطان ها پيشگيري کند. اما پياده روي بسته به وزن شخص و سرعت پياده روي مي تواند موجب سوختن کالري هم بشود. بنابراين شما بايد تصوري بنياني از ميزان کالري مصرفي به وسيله ي پياده روي داشته باشيد تا بتوانيد اصلاحات مکفي دربرنامه ي کاهش وزن خود اعمال کنيد. در زير يک سري راهنمايي جهت محاسبه ي ميزان کالري مصرفي در پياده روي براي شما آورده ايم:
1- مهم ترين عامل راجع به پياده روي مسافتي است که شما به وسيله ي پياده روي طي مي کنيد و معمولاً اين مسافت بر اساس مايل (يا کيلومتر) اندازه گيري مي شود. اگرچه فاکتورهاي زيادي مانند وزن شخص مي تواند بر ميزان کالري مصرفي به وسيله ي پياده روي تاثير بگذارد، اما به طور کلي به ازاي هر مايل (هر 1609 متر) 80 تا 100 کالري به وسيله پياده روي مصرف مي شود. يک شخص 68 کيلوگرمي به ازاي هر مايل حدود 100 کالري مصرف مي کند و اين در حالي است که يک فرد 91 کيلوگرمي حدود 133 کالري و يک فرد 113 کيلوگرمي حدود 166 کالري مي سوزاند. هر چقدر که وزن بيشتر باشد، شما کالري بيشتري به وسيله ي پياده روي مي سوزانيد.
2- عامل ديگري که مي تواند ميزان کالري مصرفي به وسيله ي پياده روي را تحت تاثير قرار دهد، سرعت پياده روي و نوع زميني است که براي پياده روي انتخاب مي شود. در حالي که پياده روي سريع در مقايسه با پياده روي آهسته مي تواند کالري بيشتري بسوزاند، سطح ناصاف هم به سوزاندن کالري بيشتر کمک مي کند. پياده روي سريع مي تواند در هر مايل موجب مصرف 220 الي 345 کالري شود، اما اين رقم ممکن است به علت وزن بدن و ديگر فاکتورها تغيير کند.

سرعت متوسط پياده روي بايد چقدر باشد؟

براي يک فرد مبتدي توصيه مي شودکه با سرعت هاي کم شروع کند و به مرور سرعت پياده روي را افزايش دهد. سرعت پياده روي به طول و حرکت پاها بستگي دارد اما سرعت 3 تا 4 مايل بر ساعت (4827 متر الي 6436 متر بر ساعت). سرعت متوسط خوبي براي پياده روي محسوب مي شود. اما خيلي مهم است که براي روي فرم ماندن و دست يابي به هدف خود در کاهش وزن منظم باشيد. براي اين کار بايد حداقل 30 دقيقه وقت اختصاص دهيد. به محض آن که احساس راحتي کرديد، حتي مي توانيد زمان بندي را افزايش دهيد. حتي مي توانيد از يک تردميل براي پياده روي استفاد کنيد و براي دست يابي به اثر زمين شيب دار (مثل تپه)، از حالت شيب دار اين دستگاه استفاده کنيد.
پياده روي تمرين قلبي عروقي خوبي محسوب مي شود که مي تواند به شما در سوزاندن کالري، کاهش وزن، روي فرم ماندن و جلوگيري نسبي از بعضي بيماري ها کمک کند. هرگز انتظار معجزه نداشته باشيد چرا که پياده روي نتايج فوري در بر ندارد. شما هميشه از اين که اين ميزان کالري سوزانده مي شود، شگفت زده خواهيد بود. در تلاشتان ثابت قدم باشيد شما با پياده روي ميتوانيد کالري بسوزانيد و وزن کم کنيد و بنابراين اين کار به شما در حفظ سلامتي کلي تان کمک ميکند.

 

سايت منبع